Sećam se tog školskog perioda, kada tokom letnjeg raspusta dobijete lektiru da čitate, a onda se zanesete u izlascima, žurkama, putovanjima i na lektiru skroz zaboravite! U osnovnoj školi lektire apsolutno nisam mogla očima da gledam, čitanje lektire mi je predstavljalo jednu veliku prepreku i na kraju bih uglavnom odustala i rekla sebi „Šta bude biće“, ali verujte kad vam kažem da ne pijete sa tog izvora. Sada sad u srednjoj školi i imam mnogo bolje i kvalitetnije lektire za čitanje koje obožavam! Mada, i dalje imam momente kada mi se lektira ne svidi, pa je ni ne pročitam, samo što sada imam jedan trik koji primenjujem u ovim slučajevima i iako ne pročitam lektiru, uvek dobijem 5!

Ali, pre nego vam odam tajnu kako da dobijete 5 iz lektire, želim da znate da na ovom blogu možete naći još puno saveta za školu, za ljubav, za instagram, za filmove…Tako da ukoliko želite, osećajte se slobodno da posetite moj sajt i pročitate neke postove za koje samtrate da će vam biti od koristi. Takodje možete me zapratiti na instagramu @ememblog.rs . Hvala unapred i uživajte u postu!

1. PROČITAJTE VIŠE PREPRIČANIH VERZIJA!

Za početak pročitajte više prepričanih verzija koje nadjete na internetu čisto da budete upućeni u priču. Svaka prepričana verzija je drugačija, tako da će vam svaka dati malo više informacija od one predhodne. Takodje, za neke lektire imate prepričano svako poglavlje, što je ekstra korisno. Pre svega pročitajte za svako poglavlje šta kaže, nakon toga izvucite beleške za svako poglavlje čisto da imate u glavi šta se u kom poglavlju dešava.

2. ODGLEDAJTE FILM

Kada ste pročitali prepričane verzije, pogledajte da li na Google-u ili Youtube-u postoji film o toj lektiri. Ali da vas upozorim, u filmu uvek ubace nešto dodatno što u knjizi ne postoji! Tako da ukoliko planirate samo da odgledate film i odete na čas mislivši da ste spremni, profesorka će lako da vas provali i dobićete momentalnog keca u dnevnik. Film možete odgledati čisto da imate neku malo veću predstavu o tome šta se dogadja + dobijate neke zanimljivosti koje možete ispričati na času. Ukoliko vas profesorka pita odakle vam to, recite da ste davno gledali film sa porodicom, a da sada kada ste pročitali lektiru možete otvorenije i opširnije pričati o svemu.

3. PRONADJITE DELOVE PREPRIČANIH VERZIJA U KNJIZI (PO POGLAVLJIMA)

Ukoliko postoji sajt sa prepričanim verzijama svakog poglavlja, onda ovaj korak možete preskočiti. Ali ako ne postoji, preporučujem vam da vidite u kom poglavlju se šta dešava i putem toga da se orjentišete na času.

4. PITAJTE PRIJATELJA DA VAM ISPRIČA NEŠTO DODATNO O LEKTIRI

Ovo je definitivno najbolji savet koji mogu da vam dam što se lektira tiče. Kada su ste pročitali prepričanu verziju, izvukli beleške i eventualno odgledali film, pitajte prijatelja da vam prepriča lektiru da utvrdite znanje ili da saznate još nešto što ćete dodati u beleške i imati kraj sebe. Pored toga, ovo je najlakši način da zapamtite sve potrebne informacije.

5. DONESITE SAMI ZAKLJUČKE (NIKAKO NE KORISTITE INTERNET)

Ovo nas niko nije učio u osnovnoj školi, ali zato u srednjoj ovo je MUST TO! U srednjoj nas u većini slučajeva ne pitaju da toliko prepričavamo lektiru, kao u osnovnoj, već se više fokusiramo na to da udjemo u misli glavnog lika i da razumemo situaciju u kojoj se nalazi i postupke koje je počinio. Baš iz razloga što se ovo ne radi u osnovnoj, ovo će vam momentalno doneti jednu lepu peticu u dnevnik. Pokušajte da razumete osećanja glavnog lika, preispitajte njegove postupke, saznajte zašto taj lik ima takav karakter i iznesite svoja mišljenja. Uz iznošenje vaših mišljenja uvek navedite primer iz knjige i zašto mislite tako kako mislite, obrazložite se. Ali nemojte sve vreme pričati o vašim mišljenjima, pre svega dokažite profesorki da znate dešavanja u knjizi i da ste šta više pažljivo analizirali sve.

6. ODGOVARAJTE SIGURNO I ODUGOVLAČITE JEDNU TEMU

Odgovarajte sigurno, nikako nemojte da dopustite da vas strah savlada. Takodje NIKAKO nemojte da glumite da vam je loše, nemojte da pobegnete sa časa i nikako nemojte da se krijete iza nekoga, jer pre svega će da vas pita, zatim ćete dobiti keca u dnevnik i onda će da vas uhvate na zub. I ukoliko niste odradili toliko predhodne korake i ako znate jako malo o lektiri, onda ukoliko vas pita profesorka da pričate o nekom dogadjaju, odugovlačite taj dogadjaj, ali nemojte da pokazujete da niste pročitali lektiru, to je poslednje što želite.

7. UBACITE DETALJE!!!

U osnovnoj školi se ovo ni ne traži toliko, ali u srednjoj se uglavnom traži. U srednjoj školi sam se često našla u situaciji da me profesorka srpskog pita za jedan dogadjaj i to u detalje da opišem. Primer. šta je radio, sa čime je pisao, na čemu je pisao, šta je nosio, kako je izgledao, šta nam još pisac opisuje u tom momentru…. Tako da će biti veliki plus ako vi svojevoljno ubacite neke detalje i pričate o nekim detaljima kod profesora. Hajde da kažemo da knjiga ima 22 poglavlja, svih 22 poglavlja ste prepričano pročitali, ali uzmite 2 poglavlja iz sredine i cele ih pročitajte. Kada stignete do dela koji ste čitali javite se i sve u detalje pričajte.

8. ZNAJTE NEŠTO O PISCU

Pre nego počnete da radite bilo koju lektiru, pričaćete o piscu, tako da bi jedan bonus pri početku bio da znate nešto o njemu, kao na primer gde je rodjen, čime se bavio, kad je umro, šta je postigao u životu i koje knjige je izbacio.

9. PRONADJITE NEKE ZANIMLJIVOSTI

Ovo je skroz ne obavezan deo, ali ako želite možete i ovo uraditi. Uglavnom pokušajte da nadjete neke zanimljivosti o knjizi na internetu. Kao na primer kada je pisac ovu knjigu napisao da li je bila nekome posvećena i slično. Ponekad ni profesori ne znaju neke zanimljivosti i bilo bi jako lepo da ih čuju.

10. POČETAK LEKTIRE, SREDINA I KRAJ

Ono što možete da uočite jeste da uvek, ali aspolutno uvek, početak i kraj lektire profesori zbrzaju kako bi došli do glavnog dela gde se radnja odigrava, što je uglavnom na sredini ili tačnije 2-3 poglavlja odaljeno od početka i kraja. Tako da na sredinu se najviše fokusirajte.

Jedna od grešaka koje vidim da djaci prave jeste da se fokusiraju na početak, a onda na sredini ništa ne znaju, a sredina je mesto gde profesori najviše pitaju.

11. JAVLJANJE ILI NE JAVLJANJE?

Na red dolazi pitanje da li da se javljate na času ili da se ne javljate na času dok radite ovu lektiru. Moj vam je iskren savet da ako ste sve postupke odradili kako treba i ako znate dosta toga o lektiri zahvaljujući ovim postupcima, onda bi trebalo što češće da se javljate tokom časa da bi ste dobili 5. Ali ukoliko niste bitne postupke odavde ispunili, onda je najbolje da ostanete tihi i da se ne javljate toliko puno, za svaki slučaj.

Ali verujte mi da uz ove savete možete lagano da dobijete 5.

12. PREPRIČANI SASTAVI I TAJNE PROFESORA SRPSKOG

Sada ću vam ispričati jedan dogadjaj koji se meni desio u srednjoj školi, mislim da će vam biti interesantno tako da nastavite da čitate. U osnovnoj školi je sve bilo lagano, profesori su nam gledali kroz prste i ako sam ja, kao i svako drugo dete mislila da sam ih nadmudrila što se tiče sastava za lektire i samog čitanja lektira. Kada sam došla u srednju školu, dobila sam ekstra strogu profesorku. Pre nego počnem sa pričom, malo ću da vam ispričam o profesorki. Moja profesorka srpskog u srednjoj školi je ekstra stroga, kod nje mora da se radi, moraju da se čitaju lektire i kraj, ako nećeš ne žali ako ćeš pasti na popravni, neće ti dati da predješ razred ukoliko ne znaš gradivo. Ali je takodje žena divnog srca, puna je ljubavi i pažnje prema nama, ima strpljenja za nas, pruža nam druge šanse, uvek nas obaveštava kada je neko takmičanje u pitanju, nikada neće dopustiti da joj djak sedi gladan na času i ako kojim slučajem vidi da vam je loše, odmah sve opravdava i šalje vas kući. Pored toga jako je lepo vaspitana, ima prelepa životna iskustva i ako je stroga, ja nju lično smatram najboljom profesorkom koju sam mogla da imam! Nego, hajde da predjemo na priču. Vidite ovako, kada smo došli na njen čas prvi put, ona nam je izjasnila pravila koja ima, jedno od pravila bilo je „Da vam nije palo na pamet da prepisujete nešto sa interneta ili da čitate prepričane verzije, ja sve znam i prevaru neću da tolerišem“. Naravno ko bi joj poverovao, uvek nam je svima prepisivanje sa interneta uspevalo i niko nas nije shvatio. Kada je prva lektira došla, mogu da se zakunem da nas je oko 50% čitalo prepričanu verziju, profesorka je to znala, ali je ćutala. Nakon toga nam je dala zadatak da napišemo sastav na temu te lektire. Normalno, tih 50% je prepisalo sa interneta i kasnije joj dalo svesku da pročita. Ona je uzela 3 sveske, pročitala je i navela je tačno sajtove sa kojih je ovo prepisano i onda nam je rekla „Svi mi profesori skrpskog jezika smo na fakultetu MORALI svaku lektiru da pročitamo, analiziramo i rečeno nam je da svaku prepričanu verziju lektire nadjemo na internetu i zapamtimo. Mi ceo google gde vi tražite prepričane verzije i sastave znamo napamet, znamo ko je i šta je prepisao. Samo što neki profesori srpskog to govore, neki profesori ne govore. Kod mene ovo ne prolazi, ovog puta vam opraštam, ali sledeći put zaista morate pročitati lektiru“

Tako da, NE PREPISUJTE SASTAVE SA INTERNETA, profesori srpskog znaju svaki sastav, svaki sajt napamet i tačno znaju kada ste prepisali, a kada niste. Ne vredi ni da promenite par rečenica. Sastav mora biti originalan. Ima profesora, kao što su oni u osnovnoj koji ćute i tolerišu vaše prepisivanje, ali neki profesori u srednjoj to nikako neće tolerisati.

Iskreno se nadam da sam vam pomogla i da ćete dobiti 5 na lektiri <3

P.S. Pročitajte neke od mojih predhodnih postova:

Slične objave

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *