Dobrodošli u Tursku, zemlju koja leži na raskršću kultura, istorije i prirodnih čuda.

Sa svojim bogatim nasleđem koje se proteže hiljadama godina unazad, Turska je oduvek bila svedok velikih civilizacija koje su je oblikovale i ostavile svoj neizbrisiv trag. Ovde, svaki kamen i svaka ulica nose priču, kao da vreme stoji u mestu, omogućavajući nam da uronimo u prošlost i doživimo duhove prošlih vekova.

Ovo je zemlja gde se istok i zapad spajaju, gde se tradicija sastaje sa modernošću. Turska je dom veličanstvenih džamija i palata, kao što je čuvena Aja Sofija koja sa ponosom stoji kao svedok vekova. Uživajte u prelepim lavirintima bazara, gde se mirisi začina i raskošna boja rukotvorina mešaju u čarobnu simfoniju.

Spakujte svoju znatiželju i spremite se za jedno novo putovanje u okviru moje blog stranice, gde ćemo zajedno da istražimo grad velikih sultana – Istanbul!

Uživajte u današnjem blog postu. 🙂

UVOD U PUTOVANJE

Moje putovanje za Istanbul otpočelo je 05. Juna 2023 godine.

Za one koji me još uvek ne znaju, oduvek mi je bila velika želja da posetim Tursku, pogotovo njen glavni grad Istanbul, obzirom da sam od malih nogu bila oduševljena Turskim serijama.

Moglo bi se reći da je na mene najveći utisak ostavila serija „Sulejman Veličanstveni“ i da je to bio moj prvi pravi susret sa istorijom Turske i uvidom u način života ljudi različitih klasa, pogotovo u ta davna vremena 1500tih godina.

Fascinirana Turskom istorijom, estetikom, arhitekturom, običajima, posle serije „Sulejman Veličanstveni“, nastavila sam da pratim različite turske serije, kroz koje sam naučila dosta o turcima kao narodu, o njihovim običajima, interesovanjima, čak sam i počela da razumem turski jezik, pa mi prevod više nije trebao kada sam gledala Turske serije.

Sve u svemu, serije su oduvek bila moja draga zanimacija u slobodno vreme, a jednog lepog prolećnog dana moj dragi partner je odlučio da me iznenadi idejom da odemo u Istanbul.

Sreća koju sam osetila u tom trenutku bila je neopisiva, i posle pažljivog planiranja, organizovanja i puno radosti, moj partner i ja smo otišli na naše prvo putovanje ikada za Tursku.

I tu naša priča o putovanju za Istanbul počinje…

PRVI DAN

Odlučili smo se da u Tursku putujemo zajedno sa agencijom, tako da je naše putovanje za Istanbul trajalo neopisivo dugo, ili da budem preciznija oko 15h.

Sada kada gledam na samo putovanje i da ponovo mogu da biram, definitivno bih uzela avionsku kartu ili doplatila prvo sedište u autobusu, obzirom da je bilo jako teško odmoriti se u izuzetno malom prostoru našeg autobusa.

Mada, bez obzira na te neke male izazove koji su se našli na našem putu, moj partner i ja smo se divno proveli pričajući o različitim temama, slušajući edukacije, pomagajući jedno drugom oko naših biznisa i jednostavno uživajući u prisustvu jedno drugog.

U ranim jutarnjim satima kada smo ušli u Tursku, odlučili smo da zamenimo oko 100e u turske lire.

U turskoj se plaćanja vrše isključivo u njihovoj nacionalnoj valuti, u turskim lirima. Ukoliko nosite sa sobom evre, moći ćete da ih razmenite u brojnim menjačnicama u gradu ili na recepciji hotela ukoliko se odlučite za takvu vrstu smeštaja.

Za 1 evro dobićete nepunih 30 lira (leto 2023.), mada ta brojka zna da varira pa se pre samog puta raspitajte koji je trenutni odnos ove dve valute. Isto tako, kurs može da varira od menjačnice do menjačnice, ali ne drastično. Preporuka je da se novac ne menja u blizini turističkih atrakcija sa obzirom da postoji verovatnoća da ćete dobiti manje lira za jedan evro nego u nekim drugim menjačnicama u gradu. Takođe je preporuka ne menjati veliku svotu novaca na pumpama ili bilo kakvom objektu u ulazu u Tursku, jer je tu kurs znatno veći nego sam kurs u gradu.

U Istanbul smo stigli u ponedeljak, 05. Juna 2023, oko otprilike 17:30h.

Nakon što smo se smestili u hotel „Sahinler“, koji je inače odličan hotel, sa odličnom uslugom i jako prijatnim osobljem.

Raspakovali smo kofere i oko 19h smo se odlučili da obiđemo centar grada i upoznamo malo bolje grad u kome se nalazimo.

Uz pomoć genijalnog vodiča, koji nam se priključio u našem istraživanju, dobili smo kvalitetniji uvid u centralnu ulicu Istiklal  i Taksim trg.

U pitanju je najpopularnija i najprometnija ulica ovog grada. Moderna pešačka ulica sa velikim brojem radnji, restorana i kafića. Fotogeničnost ovog kraja upotpunjuje i stari tramvaj koji prolazi kroz celu ulicu sve do trga Taksim. Istiklal takođe ima neke jedinstvene bočne ulice i male pasaže, pa kada vam nešto upadne u oko, obavezno napravite kratak obilazak. Prosto, ovaj deo grada je simbol moderne i evropske Turske, sa obzirom da podseća na bilo koje druge delove evropskih prestonica.

Na samom trgu Taksim se nalazi Spomenik Republike, podignut pet godina nakon osnivanja Republike Turske.

Obilazak ulice je izuzetno potrajao obzirom na veliku gužvu i šoping u koji smo se instant upustili u jednom turskom marketu, ali je svaki momenat proveden u centru grada protekao božanstveno.

Divna energija ljudi, muzika, pesme, ples, slatkiši, znamenitosti i sitne uličice koje sa sobom nose brojne male radnjice u kojima se može naći svašta su naš prvi utisak o Turskoj ostavili PREDIVNIM!

I da nije bilo već izuzetno kasno, i naš poslednji voz u metrou samo što nije stigao, verujem da bi smo proveli još puno vremena u samom centru grada Istanbula!

Ali, bilo je potrebno da stignemo u hotel, da se kvalitetno odmorimo, jer nas sutra čeka jedan jako uzbudljiv i dinamičan dan, pun obilaska jednih od najznačajnijih mesta u Istanbulu!

DRUGI DAN

Probudili smo se uz slavlje, pesme i galebova koji su leteli pokraj naših prozora.

Istanbul je tako živahno mesto, da istog trena kada se probudiš, imaš osećaj kao da si spreman da kreneš u novu avanturu.

Puni ushićenja, otišli smo na doručak i brzo se priključili našoj grupi, spremni da obiđemo neke od najznačajnijih mesta u Istanbulu kao što su Aja Sofija, Plava džamija, hipodrom, ulica Ordu i moje omiljeno mesto u čitavoj Turskoj – Topkapi palata.

Dok budete šetali ka Aja Sofiji i Plavoj džamiji, primetićete brojne značajne istorijske momente, kao što su škola za lepo pisanje.

Na slici iznad možete videti jednu od brojnih škola za lepo pisanje u Istanbulu.

U ovoj školi su svi dobrodošli, bilo da su turisti u pitanju ili nacionalni pripadnici ove države, svako ko želi da nauči da piše lepa Turska slova, može da poseti ovo mesto. Bilo da neko želi da se učenju posveti temeljno (mesecima i godinama) ili makar jednom da proba da napiše svoje ime.

Drugi značajan momenat koji možete primetiti jeste spomenik Istiklal Marsi.

Istiklal Marsi je nacionalna himna republike turske. Ona je prihvaćena od strane Velike nacionalne skupštine Turske 12. Marta 1921 godine.

U istom parku, nalaze se i tri spomenika, od kojih je jedan od najvećih poznat kao Cisterna bazilika, među Turcima poznata kao Potopljena palata (Yerebatan sarnici) sagrađena u doba cara Justina u 6. veku nove ere da bi grad bio snabdevan vodom.

Vodene cisterne nosi pre tri stotine mermernih stubova, visokih 9 metara.

A na samim citernama su urezani janjičari koji su se na ovom mestu borili za slobodu i baš tu gde se nalaze ovi spomenici je proliveno najviše janjičarske krvi u čitavoj istoriji.

A odmah pored ovih božanstvenih spomenika nalazi se i čuvena Plava Džamija.

Jedina muslimanska bogomolja na svetu, koja ima čak šest minareta, je Ahmedija, ili džamija sultana Ahmeda u Istanbulu. Zbog 20.000 plavih pločica koje prekrivaju njenu unutrašnjost, kolikvijalno se naziva i Plava džamija.

Izgradnja je otpočeta u proleće 1609, za vreme vladavine sultana Ahmeda I, a Plava džamija Istanbul je krasila do kraja 1616. godine. Poput svih ostalih džamija, i Plava džamija sadrži grobnicu osnivača, predvorje i medresu. Danas, Ahmedija predstavlja jedan od najlepših i najposećenijih istorijskih spomenika u Istanbulu, i obaveznu stanicu svakog turiste.

Izgled džamije je utemeljen na stilovima dve tradicije – osmanske i vizanitijske. Vizantijski elementi su preuzeti sa obližnje Aja Sofije, a islamska arhitektura razvijala se po ugledu na Prinčevu džamiju, pozantog arhitkte Sinana.

Za Istanbul Plava džamija je predstavljala zahtevan umetnički poduhvat, budući da je trebalo ukrasiti zidove sa 20.000 ručno rađenih keramičkih pločica. Pločice su naručivene čak iz Iznika (nekadašnje Nikeje) a na njima je prikazano čak 50 različitih oblika tulipana.

Pločice sa lalama tradicionalnih boja krase donji nivo džamije, dok su one na svodovima i gornjim galerijama bogatije u prikazima cveća, čempresa i voća.

Dnevna svetlost obasjava unutrašnjost celokupne građevine prolazeći kroz više od 200 vitraža, i meša se sa svetlošću lustera u obliku nojevih jaja. Za ovaj oblik se veruje da onemogućava pojavu paučine.

Zidovi su oslikani stihovima iz Kurana, većim delom rukom slikara Gubarija – poznatog i kao najvećeg kaligrafa svih vremena. Podovi su prekriveni najfinijim, koje po potrebi menjaju sami vernici.

Za Istanbul džamija ima veliki značaj i van teoloških okvira, jer su u njima (ranije, ali i dan danas) smeštane škole (mahom teohoške), kraljevska loža, ukrašena zlatom i ružicama od ćilibara, biblioteku i kuhinju za siromašne. Oko nje su otvarane prodavnice sa religioznim predmetima, čija je prodaja održavala džamiju.

Takođe, između Plave Džamije i Aja Sofije nalazi se Hamam Haseki Hurrem Sultanije, koji možete posetiti ukoliko želite da se relaksirate u hamamu.

Zanimljiva činjenica jeste da da je 1500tih godina, kada je sam hamam izgrađen (sada je renoviran), sama Sultanija Hurrem dolazila ovde da se kupa i opusti od regularnih obaveza u haremu i van njega.

lza Hamama Haseki Hurrem Sutanije nalazi se ulica Ordu. Izuzetno je kratka, a izuzetno simpatična. Tako da ako od Plave Džamije nastavljate ka Aja Sofiji, izdvojte 5 minuta da prođete ovom ulicom.

A sada dolazimo i do najpoznatije džamije u Istanbulu – Aja Sofije.

Aja Sofija je glavni simbol Istanbula, jer se u njoj ogleda dugogodišnja istorija grada i sve epohe koje je prošao. Nekada je ona bila najveća hrišćanska crkva na svetu, koja je sa dolaskom Osmanlija preuređena u džamiju.

Upravo u Aja Sofiji možete videti islamske simbole i pored njih crkvene ikone i freske. Zbog svoje ogromne vrednosti od 1934. do 2020. godine pretvorena je u muzej, da bi ponovo, na kraju, postala džamija odlukom sadašnjeg predsednika Redžepa Tajipa Erdogana.

Na izlasku iz Aje Sofije nalazi se i jedan od najpoznatijih hrišćanskih mozaika, koji možete videti na slici iznad.

Aja Sofija se ubraja u top 5 najlepših džamija na svetu, i mnogi su oduševljeni ovim istorijskim mestom, međutim lično se ne bih složila sa tom tvrdnjom i tim mišljenjem.

I ako Aja Sofija izgleda jako lepo i ima zanimljive momente kada se uđu u nju, lično sam imala osećaj kao da se džamija raspada. Mnogi slikarski momenti su izbledeli, kroz samu džamiju ne može slobodno da se hoda jer je kreirana ograničavajuća staza kroz koju se prolazi u kolonama, a sama džamija se ne luftira dovoljno, tako da čitavo mesto smrdi na prljava stopala.

Iskreno kada sam izašla iz nje zapitala sam se kako je ovo uopšte jedno od najpoznatijih mesta na svetu.

Međutim, i ako se meni lično nije svidela ova džamija, mnogim ljudima je ona bila očaravajuća i lično smatram da svako treba da poseti ovo mesto, pre svega zbog iskustva, a i možda se nekome i svidi ova džamija i dobije skroz drugačiji utisak od mog!

Nakon obilaska znamenitosti i džamija, odlučili smo da sednemo u obližnji kafić, gde smo se odmorili. A potom smo otišli i na mesto oko koga sam bila najviše uzbuđena, a u pitanju je – Topkapi palata.

Topkapi palata je pored Aja Sofije jedna od najvećih atrakcija Istanbula koja svake godine prima na stotine hiljada turista. Nekada je bila rezidencija turskih vladara, svetski poznatih sultana i osvajača, kojima je služila kao dom i utvrđenje.

Danas, Topkapi palata je muzej u Istanbulu koji izlaže carske kolekcije Otomanskog carstva i održava obimnu kolekciju knjiga i rukopisa u svojoj biblioteci.

Pored ogromne kolekcije knjiga, rukopisa, oružja, nakita, odeće i ostalih značajnih rukotvoršina, kroz Topkapi palatu možete posetiti i odaje sultana i sultanija. Možete dobiti uvid u njihove živote, kao i gde su i kako su boravili.

Harem se plaća odvojeno od samog ulaza u Topkapi palatu.

A na sledeće dve slike možete videti jedan od prvih mesta koje će te verovatno posetiti kada odete u Topkapi palatu, a to je kuhinja gde se pripremala hrana za sve ljude koji su boravili u palati, kao i za sve goste i državnike koji su dolazili sa vremena na vreme u palatu.

U kuhinji su bili isključivo najbolji kuvari u čitavoj Turskoj, a postupak pripreme hrane bio je jako temeljan proces, rađen od strane velikog broja kuvara.

Hrana se pripremila u ogromnim loncima, tako da ima dovoljno hrane za sve.

Odmah nakon prikaza kako je to nekada izgledalo, prolazi se i kroz izložbeni deo, kroz koji se predstavlja kuhinjski pribor u Turskoj kroz različite vekove.

Kuhinja i ovaj izložbeni deo su prvi koji se preporučuju za posetiti i oni se nalaze odmah u desnom delu kada se uđe u Topkapi palatu.

A sa leve strane ulaza u Topkapi palatu nalazila se i zgrada gde se sastavljao divan.

Divan je bio carski savet i vlada Osmanskog carstva, u modernom smislu „sultanski kabinet.“ Sačinjavali su ga razni veziri (ministri), veliki vezir (premijer, na turskom poznat kao Vezir-i Azam ili Sadrazam), i sa vremena na vreme zapovednik janičara (vojske).

Ova zgrada divana kreirana je u različitim bojama, motivima, božanstvenim vrstama kamena, a zidovi su toliko magično oslikali da će vam zastati dah. Meni sigurno jeste 😀

Još jedna zanimljiva činjenica vezana za divan jeste to što se iznad mesta gde se sastavljao sam državni organ da diskutuje o bitnim državnim temama nalazio i mali otvor, iza koga se nalazi tajna prostorija, odakle je Sultan mogao da dođe sa vremena na vreme i isprati kako napreduju državni sastanci bez da to iko zna.

Izavši iz prostorija gde se sastavljao divan i nastavivši kroz glavne kapije, dolazimo do mesta gde su boravili Sultan, Sultanije, džarije, age i ostali stanovnici palate.

Pre nego zađemo u njihove živote, obići ćemo izložbeni deo i upoznati se sa interesantnim predmetima koje su glavni ljudi u Turskoj posedovali kroz vekove, kao što su oružja, odeća, nakit, satovi i kućne dekoracije.

Iskreno, dok sam prolazila kroz izložbeni deo bila sam oduševljena koliko božanstvenih stvari se nalazilo u ovoj palati. Koliko god obraćala pažnju na svaki detalj, nekako što duže sam gledala predmete koji se nalaze predamnom, primećivala sam više prelepih sitnica koja krase sam predmet i čine ga posebnim na svoj jedinstven način.

Ovo mi je bio prvi put da sam videla zlatnu odoru koju je nosio Sultan, kao i nakit sastavljen od najvišeg kvaliteta dragog kamenja, dijamanata i kreiran posebno za najvažnija lica osmanske istorije.

A jedna od najunikatnijih stvari koje sam videla, jeste najveći dijamant na čitavom svetu!

„Kašikarev dijamant“ je dijamant od 85 karata i izložen je u Muzeju palate Topkapi. Ukrašen je s 49 dijamanata u dva reda i on je najpoznatiji dijamant na svetu.

Nakon dužeg obilaska (i divljenja) muzeju, pošli smo u obilazak mesta gde su boravili stanovnici palate.

Prvo mesto koje smo posetili bila je carska biblioteka, gde su mnogi stanovnici palate dolazili da bi se više edukovali na različite teme kao što su muzika, jelo, ples, politika i slično.

Nakon posete biblioteci, ubrzo smo došli i do Sultanovih odaja.

Božanstveno dekorisane, pune neverovatnih freski, slika, pločica i samih objekta, ova odaja je odavala utisak božanstva, a Sultan je ovde dolazio kada bi želeo da se odmori od posla.

Svoje miljenice i sultanije bi često dovodio u baš ove odaje koje možete videti na slici.

Put do sultanovih odaja zvao se „zlatni put“ jer onaj koji jednom prođe znatnim putem, iza njega ga čeka najveće bogatstvo.

Svim džarijama (sluškinjama) je bio san da prođu ovim putem, ali samo odabrane džarije od strane aga, kalfi (ljudi zaduženih za harem) i majke sultanije su mogli ovim putem da prođu.

Veoma često bi se u sultanovim odajama odigravao halvet (ples) kroz koji su džarije zavodile sultana, a sultan bi bacio ljubičastu maramicu onoj džariji koja mu se najviše dopadne.

Potom ta ista džarija bi sutradan bila pripremljena za njenu prvu noć sa Sultanom.

Ukoliko se sultanu devojka svidi čak i posle prve zajedničke provedene noći, ta džarija bi dobila titulu miljenice i bila bi prebačena u sobu za miljenice kao i obasipana poklonima sultana. Međutim, ukoliko ta miljenica zatrudni i rodi Sultanu dete ona bi postala Sultanija.

Sultanije koje rode muško dete ulazile bi u „igru“ za presto, dok su se Sultanije koje rode žensko dete smatrale nesrećnima.

Mnogi sultani imali su više žena i živeli su u poligamiji, dok su pojedini sultani se ipak odlučili za monogamiju i odabrali su da imaju jednu ženu kraj sebe za čitav život.

Sultanima je bilo zabranjeno da uzimaju Sultanije za zvanične žene (da ih ožene), a to pravilo je prvi prekršio Sultan Sulejman koji je uzeo Sultaniju Hurrem za svoju zakonitu ženu, nakon čega je raspustio čitav harem.

Odmah pored Sultanovih odaja nalazile su se i odaje Valide Sultanije (majke od sultana), koje se smatraju najlepšim odajama u čitavoj palati.

Valide Sultanija, ili prevedeno na srpski „majka sultanija“ imala je ulogu da upravlja čitavim haremom.

Ona je obraćala pažnju na devojke koje dolaze u harem, bavila se organizacijom ljudi u haremu, uspostavljanjem reda i mira, odabirom devojka za svoga sina, ravnanjem računa harema i slično.

Titula „Valide Sultanije“ je najviša titula koja može da se dostigne u čitavom haremu, a do te titule se dolazi tako što sin obične ili haseki sultanije dođe na presto.

Na sledećim slikama možete videti hamam (kupatilo) majke sultanije.

Pored Sultanovih i Validinih odaja, tu su se naravno nalazile i sobe miljenica i Sultanija koje možete videti na slici ispod. Dok su džarije bile smeštene na skroz drugom kraju ovog dela palate.

Posle obilaska palate koja je inače 700.000 kvadratnih metara velika, seli smo da se odmorimo, da jedemo i spremimo za jedan kratak, ali izuzetno sladak obilazak Karakoy obale, gde je najinteresantnija stvar na koju smo naišli bio ovaj kafić biblioteka koji možete videti na slikama ispod.

Ovako su protekli naši prvi dani provedeni u glavnom gradu Turske – Istanbulu.

Naredni dani su sa sobom nosili još puno različitih dinamika, znamenitosti i aktivnosti, a dalju priču mog putovanja u Istanbul saznaćete veoma uskoro, u mom narednom blog postu!

Pozdravljam vas i šaljem vam puno pozitivne energije,

vaša Emem!

Slične objave

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *