Imati vašu kategoriju na instagramu, blogu i youtube-u je od velike važnosti. Ljudi vas treba da prate zbog nečega što vi radite i jedan od vaših ciljeva je da kada neko pita tu osobu koja vas prati „Hej, koga to pratiš? Čime se ona bavi?“, da oni imaju jasan odgovor „Pa to je _________. Ono je profesionalac u biznis kategoriji i uz pomoć nje edukujem se da jednog dana i ja uspem u biznisu.“
Da li vam je taj odgovor bolji ili bi ste radije da odgovor izgleda ovako „Pa to je neka blogerka koja piše o svemu i svačemu, ima korisne stvari“. Budimo iskreni, koga će pre da krenu da prate?
Imati svoju kategoriju je bitno zato što vi želite da privučete odredjenu publiku, a ne random ljude.
P.S. Za ovaj post uzeću primer bloga, inače se sve ovo odnosi i na YouTube i na instagram.
1. KATEGORIJE KOJE VAM PADNU NA PAMET
Za početak napišite na papiru sve kategorije koje vam padnu na pamet! To može biti:
- Ljubav
- Biznis
- Porodica
- Mama i beba
- Make up
- Fashion
- Putovanja
- Fitnes
- Zdrav život
- Kuvanje
- Life hacks
Jednostavno to može biti bilo šta čega se setite. A sve ćemo razraditi u drugom koraku koji je…
2. STVARI KOJE VOLITE VS STVARI U KOJIMA STE DOBRI
Od napisanih kategorija, izdvojte u dve kolone koje stvari vi volite da radite i u kojim stvarima ste vi zapravo dobri.
U ovom slučaju će vam biti značajnija kategorija u kojim stvarima ste vi dobri. Jer vi kao bloger trebate da prenosite vaše znanje na druge, vi ste ovde da edukujete ljude o stvarima koje volite i koje znate. Od vas se očekuje profesionalizam, ukoliko želite da uspete u biznisu.
Hajde da kažemo da vaša lista zgleda nekako ovako:
STVARI KOJE VOLIM
- Make up
- Fashion
- Fitness
- Zdrav život
- Ljubav
STVARI U KOJIMA SAM DOBRA
- Kuvanje
- Fitness
- Zdrav život
Ukoliko ste uočili iz liste 1 i liste 2 poklapaju se Fitness i Zdrav život, što nas dovodi do sledećeg saveta….
3. DA LI MOŽE DA SE PIŠE VIŠE STVARI O TOME?
Da bi ste vodili uspešan blog na odredjenu temu, koja hajde da kažemo da je fitness i zdrav život, morate da se zapitate….
„Da li ima mnogo stvari o kojima mogu da pišem o ovoj kategoriji?“
Ukoliko ne postoji puno stvari o kojima možete da pišete, onda takav biznis nemojte ni da započinjete. Vama treba kategorija o kojoj će te stalno moći da pišete. Tako da dobro razmislite o ovome.
4. ODABIR VAŠE KATEGORIJE
Na red je došao predzadnji korak, a to je odabir kategorije. Utvrdili smo da vam je za sada glavna kategorija Zdrav život, ali ne zanemarite i ostale kategorije.
Vi možete kreirati vaš blog na 2 načina. Svaki blog treba da ima 4 kategorije, te kategorije mogu da se zasnivaju na jednoj glavnoj kategoriji ili na različitim kategorijama.
Znam da ovo zvuči komplikovano, pa ću vam objasniti malo bolje.
Držimo se i dalje da vam je glavna kategorija Zdrav život, iz te kategorije vi možete izvući 4 pojma o kojima će te pisati, kao na primer:
- Zdrav život
- Zdrava ishrana
- Teretana
- Fitness
Ili možete pisati o 4 totalno drugačije kategorije, što vam iskreno ne predlažem ukoliko tek počinjete sa blogom. Evo vam jedan primer:
- LifeStyle
- Fashion
- Business
- Make up
5. INSPIRACIJA
Sada kada ste izabrali kategoriju, pronadjite na Google-u blogove sa istom kategorijom koju ste vi izabrali i pogledajte njihove blogove. Ukoliko vam se ti blogovi svidjaju, ukoliko vas inspirišu, to znači da ste izabrali onu pravu kategoriju.
Ukoliko vas tudji blogovi sa tom kategorijom ne inspirišu, ukoliko se osećate prazno kada čitate njihove blogove, ukoliko ih nalazite lošima, onda niste odabrali onu pravu kategoriju.
+ BONUS SAVET – MNOGOBROJNI IZBORI
Svako se našao makar jednom u situaciji kada ne može da pronadje u kojoj kategoriji bi bio dobar i uz koju bi kategoriju mogao da se drži dok razvija svoj biznis.
Znam kako je to, jer sam i ja bila na istom mestu na kakvom ste vi sada. Ja sam osoba koja ne voli da piše samo o jednoj stvari, to me brzo smori i onda nemam inspiraciju za nove postove, update-ove, serijale i slično. Tako da sam neke duge 2 godine bila LifeStyle blogerka i privukla sam tonu publike. Mogla bih da kažem da se u zadnjih par meseci moj instagram blog (koji mi je bio glavni blog) digao na viši nivo i nažalost, na mom web blogu, morala sam da se odlučim kojim kategorijama ja želim da se posvetim. Da, dobro ste pročitali, kategorijama (više njih). Baš zato što sam izgradila svoju bazu čitalaca na instagramu, sada mogu da imam više kategorija na blogu, ne samo jednu. Ja sam započela svoj blog iz zabave i u početku nisam znala da mogu biznis da napravim od toga, ali da sam htela da napravim biznis na početku, sumnjam da bih donekle stigla.
Sve u svemu, da skratim priču, pošto sam u mogućstvu da sada kada sam razvila publiku, biram više kategorija, odlučila sam da pišem o: biznisu i putovanjima, a sa strane imam dve sporedne kategorije a to su tinejdzeri i LifeStyle, ukoliko nekada poželim da napišem neki post za svoju dušu.
Ali ukoliko tek počinjete, morate izabrati svoju kategoriju, jednu, jer ukoliko pokušavate da budete stručnjak u što više oblasti, nećete uspeti i najverovatnije ćete zatvoriti vaš blog.
+ BONUS SAVET – ŠTA DONOSI NAJVIŠE PARA
Često sam naletala na blogere koji započinju blog i biraju kategoriju od koje mogu da izvuku najviše para, ali verujte mi da se takvi blogovi brzo ugase. Ukoliko nešto ne volite, ukoliko niste stručnjak u nekoj oblasti, ukoliko sa tom oblašću ne osećate neke emocije i inspiraciju, vaš blog može maksimum da potraje mesec dana. Posle toga ćete ga ugasiti i shvatiti da ste dzabe trošili vreme. Ne fokusirajte se na ono što donosi najviše novca, jer vi možete od svega da napravite novac, novac je svuda oko nas samo trebamo da nadjemo put kako će novac doći do nas.
…
Iskreno se nadam da sam vam pomogla i ukoliko vas interesuje nešto više o biznisu, ne zaboravite da posetite moju kategoriju „Business“ na blogu ili posetite neke od mojih zadnjih posotova: