Zdravo svim dragim čitaocima na našem blogu i dobrodošli,

Ukoliko me pratite na instagramu, znate da sam započela serijal #blogedukacija,

gde pomazem svim blogerima da nadju svoju svrhu blogovanja i postanu influenceri.

Danas ću vam pisati kako da otvorite vaš web blog. Ova tema je jako opširna, tako da će i post biti dosta dugačak. Ukoliko planirate da otvorite web blog, a ne znate kako to da uradite, sednite, napravite sebi čaj i uzmite beleznicu, jer će vam trebati da izvlačite vazne stvari pri pravljenju web bloga.

 

  1. Izaberite platformu na kojoj će te raditi
  2. Instalirajte i otvorite web blog
  3. Theme ( Dizajn sajta)
  4. Domen i hosting
  5. SEO Optimizacija
  6. Keyword

 

  1. Izbaberite platformu na kojoj će te raditi

Svaki blog ima platformu na kojoj radi. Ovo su 4 najbolje blog platforme:

  • WordPress

Postoji WordPress.com i WordPress.org

WordPress.com je besplatna verzija WordPress sajta,dok je WordPress.com verzija koju dobijete nakon što platite domen i hosting.

Po mom misljenju WordPress ima najlepši dizajn i jako je lak za upotrebu! Kada ukucate na Google „Wordpress theme“, pojaviće vam se njihov sajt sa preko hiljadu dizajniranih web tema koje vi mozete da iskoristite! Pored toga, wordpress ima jako dobre opcije za editovanje, ubacivanje magazin slider-a, radija, videa, brojke pratioca…

  • Blogger

Blogger je takodje jako popularan sajt i većina blogera ga koristi. On je bio jedan od prvih sajtova, tako da dosta starijih blogera znaju za njega i baš iz tog razloga ga koriste.

  • Wix.com

Wix.com je sajt koji postoji već godinama,ali se u zadnje vreme dosta reklamira i sve je veća brojka njegovih korisnika. Ono što je jako dobro kod Wix-a je to što izgleda jako profesionalno. Uz Wix mozete napraviti pravi bussiness blog. Njegov dizajn asocira na web sajtove poznatih fashion kompanija i takodje u neku ruku liči na dizajn magazina, što se meni prilično svidja. Tako da ako ste zeleli da napravite nešto ozbiljno od dizajna sajta ili zelite da ostavite dobar poslovni utisak, nasli ste sajt koji ste trazili.

  • Medium

Medium je jedan od najstarijih blog platformi koja postoji. Medium nema dobar web dizajn kao gore navedena tri sajta, ali zato na Medium-u mozete isprobavati pisanje novih postova i eventualno ih tu pripremati unapred.

 

  1. Instalirajte Web Blog

Sada kada znate koju platformu zelite da imate, vreme je da se bacimo na download njihove aplikacije. Ovde ću pričati o WordPress-u, jer ja njega koristim i da budem iskrena veliki je favorit mnogim blogerima.

Njihovu aplikaciju mozete instalirati na kompjuteru ili telefonu, ali moj lični savet vam je da je instalirate na kompjuteru, jer je znatno preglednije i većina ljudi koji će posećivati vaš sajt ulaziće na njega preko kompjutera, a ako budete radili na telefonu, direktno će te biti prebačeni na format telefona i mozda vaš sajt neće ispasti baš onako kako ste zamišljali. Pored toga, kompjuter vam nudi znatno više opcija, nego telefon.

Kada instalirate aplikaciju, tu će vam iskočiti „Log in“ ili „Sign Up“, Log in sluzi da se ulogujete ako već imate napravljen profil, a Sign Up sluzi da udjete napravite vaš profil, ukoliko ga nemate.

Kada kliknete Sign Up, naravno kao i kod bilo koje drustvene mreze, izaći će vam da napišete link vaše adrese, ime bloga, vaše ime, email i ostale potrebne informacije. Kada sve to zapišete, zvanično ste otvorili vaš nalog!

  1. Dizajn Sajta

Sada, kada ste u aplikaciji, pojavljuju vam se u sivom pravougaoniku sa leve strane razne opcije kao sto su: post, media, pages, comments, elementor, templates…

Preporučujem vam da počnete od: apperience, theme

Tu će vam izaći 4 osnovna dizajna. Ali sa obzirom da mi ne zelimo nešto obično, već nešto uredno i original, ući ćemo na Google, ukucati ime njihovog sajta WordPress.com i izaći će nam njihov sajt sa raznim opcijama. I vi će te ući na wordpress.com theme i tu će vam se nalaziti tonu dizajna za vas web blog. Kada nadjete onaj pravi idite na „download“ i posle udjete opet u aplikaciju, udjete u apperience i pojaviće vam se download-ovana tema, kliknete „customize“ i dizajn će se postaviti na vaš web blog!

Nakon ovog postupka izaći će vam sledeće opcije:

  • Site indentity
  • Site elements
  • Site layout
  • Site Background color
  • Site Background image
  • Fonts and Typography
  • Header Colors
  • Content Colors
  • Footer Colors

Nije neophodno da sve odmah izeditujete i napravite, za početak je jedino bitno da ubacite Site Color, Background image i Site Elements.

Takodje ima jedna opcija zvana „Edit With Elementor“, mnogi ne znaju za nju, ali ona je od velike koristi pri dekorisanju vašeg magazina. Ona sadrzi:

Elementi svake kategorije:

Accordion – alatka uz koju dodajete FAQ sekciju aka Frequently Asked Questions.

FAQ izgleda kao odredjeno postavljeno pitanje, gde ste vi već dali odgovor na njega.

Na primer. Vodite vaš web blog i bavite se biznisom, i onda da bi kompanije ili uopšte ljudi videli čime se vi bavite, stavite pitanje „Šta mozemo naći na ovome blogu“ i onda u opisu stavite vaš odgovor, tako da ljudi kada udju na vaš profil već imaju odgovore na pitanja koja uglavnom postavljaju.

 

Audio Player – Audio player vam omogućava da stavite bilo koju audio track u pozadini, da dok čitaoci čiste kuću ili čitaju vaš blog mogu da puste vaš audio i uzivaju u prijatnoj muzici. Ovo sluzi bas kao neki mali radio za opuštanje. Ali morate ozbiljno da pazite na odabir pesama!

Ukoliko ne znate kako da ubacite audio idite na

https://codex.wordpress.org/Audio_Shortcode

 

Bar Counter – Bar counter računa i pokazuje koliko pratioca na blogu imate. Naravno ne mora da pokazuje samo pratioce, vi mozete da ga namestite da pokazuje šta god vi pozelite, kao na primer: koliko ste nagrada osvojili, na koliko ste audicija/konkursa/blog festivala učestovavli, koliko ste drzava proputovali, koliko zadovoljnih klijenata imate, koliko produkata imate…

 

Blurb – Blurb su male kolone teksta sa ikonom iznad nje. One se najčešće kpriste u nameni da promovišu odredjeni proizvod ili odredjene kompanije koje mozda sponzorisu vas i vaš web blog.

 

Button – Button se kreira i on sluzi da kad god neko klikne na njega, vi zapravo odvedete tu osobu na odredjeni link.

Na primer. Vodite YouTube kanal i button će ljude sa vašeg bloga da pošalje na YouTube.

 

Call To Action – Vlasnicima akcije daje mogućnost da prate stope konverzacije

 

Circle Counter – Sluzi za odbrojavanje procenata.

 

Contact Form – Pomaze da se zaštitite od spamera, hakera…tako što krive vašu email adresu od njih. Naravno vaši čitaoci će moći da vas kontaktiraju i ostavljaju komentare, ali spamera neće više biti.

 

Countdown Timer – Countdown je tajmer koji vam odbrojava na primer vreme do novog posta ili lansiranja novog proizvoda.

 

Divider – Divider imate u raznim dizajnovima, on vam sluzi da ubacite sliku/odredjeni dizajn, koji bi odvajao opcije na vašem blogu, da sve ne bi bile nabudjene tj. Spojene, jer je to ponekad neprijatno za oci

 

Email Optin – Email opcija moze biti od velike koristi u odredjenim slučajevima. Ona vam stavlja vas email na front page vašeg web bloga i tu ljudi mogu da vam pišu i direktno pošalju mail.

 

Filterable Portfolio – sortira slike po grupama. Sve što trebate uraditi jeste ući Porfolio, koje se nalazi u vašoj admin eri i onda morate ući u WordPress sajt ( wordpress.org) i copy-paste markiran sadrzaj.

 

Gallery – Gallery je vaša galerija slika. Ona sluzi da vi okačite odredjene slike koje će ljudi odmah da vide, jer je galerija na početnoj strani. Ovo je odlično ukoliko zelite da reklamirate odredjeni proizvod ili pokazete neke nove kombinacije odeće koju ste nedavno kupili.

 

Number Counter – prikazuje broj citalaca

 

Portfolio – Porfilio se nalazi u My sites – Settings – Writing – Content Types i tu se nalazi “Portfolio Projekat”. Portfolio vam pomaze da sve te projekte stavite na jednome mestu. Takodje vam pruza gomilu nacina da ih pokazete na vašem sajtu.

 

Post Navigation – Postoje razne opcije koje nam WordPress nudi kada je u pitanju post navigacija – archive links, category links, page links, internal post links, single post links, admin comment links, tag links itd. WordPress nam pruza tu opciju da izaberemo tag i dinamično linkujemo jednu stranu sa drugom.

Na primer. Sledeći post će biti o blog zaradi i mozda nekoga ta zarada zanima, ali taj neko ne zna kako da napravi web blog, tek je na početku i ne zna sta da radi. Zato ću ja na top postu da linkujem ovaj post i ta osoba će se lako snaći da nadje ovaj post koji će mu za početak trebati.

 

Post Slider – Post slider vam je kao Magazin slider na mome blogu. On vam sluzi da ubacite slike u njega koje će se same od sebe vrteti u krug i praviti nešto slično magazinu.

 

Pricing Table- Pricing Table je jedna od najvaznijih opcija ako jednog dana zelite da prodajete svoje produkte! Ona vam stvara tablu na front page-u gde pokazuje koju je vaš produkt na prodaji, koliko kosta i tu ga takodje direktno mogu kupiti.

Na primer. Zamislite da ja planiram da izbacim u prodaju “Emem” parfem. I sada ja ču napraviti tu tabelu gde ću da stavim da moj parfem košta 10evra, ko god udje u taj link da vidi moj proizvod, tj. u ovome slučaju parfem, taj će prvo da vidi kako parfem izgleda, zatim kratak opis nešto više o parfemu i na kraju će mu biti ponudjena opcija BUY. Gde ukoliko ta odredjena osoba kupi moj parfem, meni će na račun da legnu tih 10evra.

 

Search – Search je opcija koja će pomoći vašim čitaocima da pronadju odredjeni post. Da bi ste krenuli sa redovnim reklamama, neke kopmanije traze da imate preko 60 blog postova. Prilicno puno zar ne? Na vasem blogu onda niko ne bi mogao da se snadje, zato vam sluzi search, on pomaze vašim čitaocima da lakše nadju odredjene postove.

 

Shop – Link gde mogu kupiti vaš produkt ili eKnjigu koju ste napisali.

 

Sidebar – Sidebar je tame prikazana u vertikalnoj koloni koja daje teme za prikazivanje informacija, osim glavnog sadrzaja stranice.

 

Social Follow – Linkujte svaku drustvenu mrezu koju imate i ubacite je u prazno polje koja vam ova opcija pruza. Tako će svaki čitalac vašeg bloga lako moći da vas pronadje na bilo kojoj drustvenoj mrezi.

 

Tabs – Tabs Rensponsive je zasnivan na bootstrap okviru. Pomoću ovog dodatka mozete prikazati i vertikalni i horizontalni stil kartica. Postoji neogranicen broj boja i stil fonta dostupan za ovaj sadrzaj.

 

Testimonial – Testimonial je jako vazna opcija z vas blog. Ona omogućava da vaši klijenti/čitaoci ostave svoje mišljenje i da ih prikaze na front page-u vašeg sajt. Ovo moze dosta da vam pomogne zato što svaki pozitivan komentar daje profesionalni utisak o vama novim čitaocima.

 

Text – Texteditor je najiše korišćen za dodavanje HTML elementa. Postoje 2 tipa text editora, prvo je editovanje koda, a drugo ubacivanje HTML elementa. O ovome mozete procitati više na WordPress.com Support

 

Video – Video je slicna opcija kao Gallery, samo što vam je umesto slika ubacen video

 

Video Slider – Video slider vam je slicno kao gallery slider, samo sto umesto slika tu su sam ubaceni videi.

 

Header – Svi znamo šta je header image. To je glavna i prva slika koja ljudima iskoči kada udju na vaš blog. Ovde ubacujete kod header image-a, mada mislim da vam ova opcija uopšte nece trebati, zato što svakako u Edit Page mozete dodati header image iz galerije.

Nakon što ovo odradite vi ste otvorili vaš web blog! Sve ovo gore što sam navela je dovoljno za otvaranje web bloga i jednostavno vodjenje njega. Sada, pričaću vam o domenu, horingu, SEO i KeyWord. Neke od ovih sada opcija kao što su domen i hosting se plaćaju, tako da dobro čitajte sledeći sadrzaj.

Takodje ako tek počinjete web blog mozda bi za pocetak zeleli besplatno da se oprobate u blogovanju, što je skroz okej i u tom slučaju moj vam je savet da besplatno vodite web blog nekih mesec dana (bez domena, hosting, seo itd.) čisto da bi videli da li vi zaista zelite da vodite web blog, da li vam prija i da li vam ide od ruke.

Ja nisam neki ekspert što se tiče ostale 4 kategorije o kojima ćemo pričati tako da ću vam ja dati neke osnovne informacije za početak, a za više njih mislim da će te morati da pretrazite malo Google ili da mi se javite putem mail-a da vidim da li vam nekako mogu pomoći.

4. Domen i Hosting

Domen predstavlja vašu internet adresu na kojoj se nalazi vaša web stranica. Vaše ima je nakon registracije domena sačuvano, u prevodu samo vi mozete da posedujete to ime i niko drugi ne moze da ga uzme,

Na svoje ime mozete dodati nastavak .com ili .rs , moje ime je  “EmemBlog”, a nastavak je rs.

Takodje postoje i manje poznati domeni kao sto su: .org , .net , .gov , .mil , .info , .mil i slično.

Ako planirate da se bavite poslovanjem u Srbiji obavezno stavite .rs, jako je bitno da koristite pravi domen, on vam moze pomoći u promovisanju vašeg biznisa.

Cena svakog domena je razlicita, rs domen kosta 2.000 dinara, dok com domen kosta od 850-1500 dinara.

Hosting – Hosting je takodje jako vazan, on predstavlja intenet mrezu na kojoj se blogeri povezuju (jednostavnim rečima)

A malo profesionalnije objasnjeno, web hosting predstavlja prostor na hard disku servera koji prikazuje različite internet sadrzaje. Server je stalno konektovan na internet. Uz svaki hosting paket dobija se administracioni pristup vašem blogu.

5. SEO & KEYWORD PLANNER

SEO – u prevodu Search Engine Optimization je oblast internet marketinga koja se bavi “Kako da moj sajt bude prvi kada neko ukuca na google neki od mojih postova ili moje ime”

Postoje 2 vrste SEO : interruption i permission

Interruption marketing su reklame, bilbordi, web baneri itd. Oni prekidaju ljude u onome što rade i prikazuju vašu reklamu.

Na primer. Gledate YouTube ili neki super Film i onda vas odjednom prekine ona dosadna reklama koju makar u mom slučaju odmah preskaču XD

Te silne reklame pokušavaju da privuku paznju gledaocu i da ih dovedu na svoj sajt, što će im doneti novac putem Click on site i pritom dobijate nove čitaoce tim putem.

SEO spada u drugu kategoriju Permission Marketing

Na primer. Ako ste vi prvi na Guglu kada neko trazi ono što vi pišete na vašem blogu ili prodajete, onda će oni ući na vaš sajt, što ide u vaš prilog. Imaćete više čitalaca, a samim time i zarditi.

Prvo morate da vidite šta ljudi traze, a za to će vam posluziti Google KeyWord Planner.

Na primer. Ja imam post “Kbeauty tajne”, i sada kada bi nekog zanimalo kako se korejke  neguju on bi ukucao “Kbeauty tajne” i moj sajt bi trebao da im izadje medju prvima.

U Google KeyWord Planeru kucate sve moguće kombinacije koje ljude mogu dovesti na vaš post. Otvorite Google KeyPkaner i upišite u polja “Word or Phrase” frazu “KBEAUTY TAJNE” pa search. Sada u KeyWord Planner-u upišite ostale fraze preko kojih bi mogli da vas i vaš post nadjum kao na primer “Kbeauty Tajne Korejki”, “Kako korejke neguju svoju kozu”, “Kbeauty”, itd. Upišite sve fraze koje su povezane sa vašim sajtom.

 

Za više informacija pratite me na instgaramu, trenutno vodim serijal #blogedukacija na kome učim blogere blog profesionalizmu, kako postati influencer, otvaranje prendova, prodaja produkta… Ukoliko imate neka pitanja javite mi se u komentare ili putem mail-a miladurman@gmail.com , hvala vam što ste čitali ovaj post i srećno u pravljenju vašeg sajta! 😀